مقالات

با این 5 روش خانه خود را به سبک مینیمال دکوراسیون کنید

سبک‌های مختلفی برای دکوراسیون خانه وجود دارد. سبک رایج دکوراسیون در اغلب خانه‌ها کلاسیک، مدرن یا تلفیقی از این‌هاست. اما در چند سال اخیر سبک دیگری در دکوراسیون داخلی به نام سبک مینیمال بر سر زبان‌ها افتاد. سبکی که بر سادگی و خلاصه‌گرایی استوار است. این سبک امروزه خیلی طرفدار دارد. اگر طرفدار زیبایی در عین سادگی هستید، این نوشته را دنبال کنید. می‌خواهیم در مورد سبک مینیمال و مینیمالیسم حرف بزنیم.

مینیمالیسم چیست؟

ساده‌گرایی یا مینیمالیسم (Minimalism)،  کمینه‌گرایی، هنر کمینه یا هنر موجز، یک مکتب هنری است که اساس آثار و بیان خود را بر پایه سادگی بیان و روش‌های ساده و خالی از پیچیدگی معمول فلسفی یا شبه فلسفی بنیان گذاشته‌است. مینیمالیسم ابتدا در هنر و سپس در ادبیات، موسیقی، هنرهای تجسمی و معماری خود را نشان داد.

به طور کلی مینیمالیست فردی ا‌ست که ساده‌ترین حالت یا حداقل میزان یا درجه از هر چیزی را ترجیح می‌دهد. مینیمالیسم ابزاری ا‌ست که شما را از شر چیزهای اضافه رها می‌کند و جا را برای چیزهایی باز می‌کند که واقعا مهم‌اند و به آن‌ها نیازدارید، تا بتوانید به شادی، حس خوش‌بختی و رهایی واقعی برسید. در مینیمالیسم باید به این سوال پاسخ دهید: آیا این وسیله ضروری است؟!

مینیمالیسم در معماری و دکوراسیون داخلی

کمینه‌گرایی در معماری عبارت است از دستیابی به طراحی بهتر از طریق سادگی و پرهیز از هرگونه تزئینات. این سادگی در تمامی اجزای معماری و طراحی بنا از جمله فرم، فضا، متریال، جزئیات و رنگ به وضوح دیده می‌شود. به طور کلی در این سبک معماری  از وجود موارد زاید درونی و بیرونی، منحنی‌های کامل یا زاویه‌های بیش از حد جلوگیری می‌شود. برخی از اصول این سبک معماری و دکوراسیون به شرح زیر است:

  • سادگی درفرم و عملکرد
  • پوشش و پرداخت دیوارها بدون هیچ‌گونه پیچیدگی خاصی
  • فضاهای تمیز، دلباز و پر نور
  • جزئیات ساده بدون وجود دکوراسیون خاصی
  • استفاده استراتژیک از متریال‌های مختلف برای ایجاد جذابیت‌های بصری، بافت و کاراکترهای خاص در فضا

 

روش‌های دکوراسیون خانه به سبک مینیمال

  • یک رنگ برای خانه خود انتخاب کنید.

رنگ‌ سفید به همراه توناژهای کم‌رنگ مانند خاکستری یا بژ، رنگ اصلی سبک مینیمال هستند. شما می‌توانید رنگ‌های روشن دیگری انتخاب کنید اما بیش از دو رنگ در خانه استفاده نکنید. این اصل را در رنگ دیوارها و وسایل خانه رعایت کنید.

  • فضاهای خالی و نقاط کانونی فضای خالی، عنصر مهم در دکوراسیون مینیمال

فضا با اشیا در تعامل هستند و ظاهر را شکل می‌دهند. تعادل بصری در فضا بسیار مهم است و برای رسیدن به آن باید یک نقطه کانونی در خانه ایجاد کنید.  اتاق نشیمن بهترین محل برای ایجاد این نقطه کانونی است. می‌توانید این نقطه را روی دیوار پیدا کنید و حول آن خانه را چیدمان کنید. تا می‌توانید فضا را باز بگذارید.

 

  • تغییر و حذف وسایل غیر ضروری به صورت مداوم

برای داشتن خانه مینیمال باید با فضای درهم و برهم خداحافظی کنید. برای انجام این کار باید همیشه وسایلی را که روی قفسه‌ها و میزها وجود دارند، تغییر دهید و اضافات را حذف کنید. فقط وسایل ضروری را در معرض دید قرار دهید و بقیه را در کابینت یا کمد نگه دارید. آشپزخانه و دکوراسیون آن در سبک مینیمال بسیار مهم است. سعی کنید از به‌هم‌ریختگی دوری کنید و فضا بیشتری را باز کنید.

  • با تزئینات به خانه شخصیت دهید.

وسایلی را برای تزئینات خانه انتخاب کنید که به فضای شما شخصیت دهند. این کار خانه شما را خاص و متمایز نشان می‌دهد. انتخاب هر وسیله و رنگی آزاد است اما خانه را با چیزهای زیاد و غیر ضروری غرق نکنید. سعی کنید طوری خانه را تزئین کنید که باعث آشفتگی و حواس‌پرتی نشود. برای تزئین حتما یک نقطه کانونی انتخاب کنید.

  • به کار بردن خطوط تمیز و سطوح صاف

مبلمان و وسایل در خانه مینیمال باید از خطوط و سطوح صاف و تمیز برخوردار باشند. مثلا در چیدمان آشپزخانه خود، از کابینت‌های بدون دستگیره که یک سطح صاف هستند، استفاده کنید.

 

  • با بافت بازی کنید.

در دکوراسیون خانه مینیمال، به ترکیب بافت‌ها باهم دقت کنید. منظور بافت وسایلی مانند کفپوش، پرده، روتختی، فرش یا کاغذدیواری است. بافت‌های مختلف نباید حس شلوغی القا کنند و خسته‌کننده باشند. بافت‌های ساده و خنثی مانند بتن و چوب برای کفپوش، بهترین انتخاب در سبک مینیمال هستند.

 

  • به نور اجازه دهید داخل شود.

نور جزء مهم در سبک مینیمال است. پنجره‌های خود را نپوشانید. اگر حریم خصوصی برایتان مهم است، پنجره را با یک پرده نازک بپوشانید. اجازه دهید فضا غرق در نور شود.

  • قدرت اشیای ساده را دستِ‌کم نگیرید.

برای داشتن یک خانه مینیمال شما مجبورید در اشیای داخل خانه تجدیدنظر کنید. قرار است چیزهایی را نگه دارید که یا کاربردی هستند یا به دکوراسیون شما شخصیت می‌دهند. مثلا در یک اتاق نشیمن با زمینه سفید، شاید تنها چیزی که نظرها را جلب کند، بالش‌های رنگی یا یک نقاشی روی دیوار باشد. با تزئین مینیمال، نگهداری از وسایل هم راحت‌تر است.

 

  • الگوی یک مکان را پیدا کنید.

دکوراسیون خانه‌های مینیمال نباید از الگوهای مختلف پیروی کند. در چیدمان خانه با یک الگو پیش روید. مثلا اگر در اتاق نیشمن از بالش‌هایی با طرح چاپ شده استفاده می‌کنید، طرح پرده‌ها هم چاپی باشد. یا اگر فرشتان طرحدار است، در همه جای خانه از همین الگو استفاده کنید.

 

  • به فرم توجه کنید.

در طراحی مینیمال، بعد از انتخاب وسایل مورد نیاز در خانه، به فرم هر قطعه دقت کنید. وسایل باید در اشکال اساسی مربع و مستطیل و در رایج‌ترین شکل خطوط مثل افقی، عمودی، مورب، زیگزاگ و منحنی، برای خانه انتخاب شوند.

مینیمالیست یکی از خلاقانه‌ترین سبک‌هاست و نگاهی به آینده دارد. سبک مینیمال به دنبال عملکرد است و تزئینات غیرضروری را حذف می‌کند. بهتر است قبل از اضافه کردن هر وسیله‌ای در خانه، از شر وسایل قدیمی که بیش از یکسال هست استفاده نشده‌‍اند، خلاص شوید. وسایلی را به منزل خود اضافه کنید که با کیفیت و ماندگار هستند. نکته مهم دیگر اینکه استفاده از متریال طبیعی مانند چوب، احساس یک فضای مینیمال را بهتر منتقل می‌کند.

اگر شما هم در این زمینه تجربه یا پیشنهادی دارید، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.